zaterdag 30 september 2017

Mijn goede voornemens per 1 oktober

Zoals ik eerder in mijn blog schreef over leven zonder afval wil ik per 1 oktober hier meer opletten en met name bij het boodschappen doen.
Morgen is het 1 oktober. Naast het minderen van afval heb ik nog meer goede voornemens waar ik nu aan kan en mag beginnen. Ik zet ze even voor je op een rijtje.

1.) Verminderen van afval, met name plastic afval.
Hier schreef ik al eerder een blog over. Ik erger me met name aan dat alles in plastic is verpakt en dit is slecht voor het milieu. Daarnaast ben ik enorm fan van wasbare luiers en heb ik er ook veel en is dit tijdens mijn zwangerschap er een beetje uit gegaan omdat ik soms de energie niet had om de luiers klaar te maken en Yoeri het dan makkelijker vond om een weg werp aan te doen. Thijn is inmiddels ook 4 kilo zwaar en past hierdoor de wasbare luiers ook beter. Tijd dus om de wegwerp in huis te verbannen en zo veel mogelijk wasbare luiers te gebruiken.

Photo by Daniela Rey on Unsplash

2.) Verminderen van toegevoegde suikers, meer zelf bakken en klaar maken.
Dit doel is een beetje inherent aan het verminderen van afval, door meer zelf te bakken koop je ook minder plastic, denk aan zelf gemaakte koeken of appeltaart (met appels uit eigen tuin), scheelt toch weer een verpakking koekjes.

3.) Sporten en het liefst minstens 5 kilo lichter wegen.
Vlak voordat ik zwanger werd, was ik net actief weer begonnen met sporten. Helaas kon ik dit niet volhouden tijdens mijn zwangerschap, vanwege ernstige verkoudheid en later bekkenklachten. Nu ben ik inmiddels de 6 weken na de keizersnede gepasseerd en mag ik weer langzaam gaan sporten. Dus.....sportschool hier kom ik weer aan! Ik ga op donderdagavond sporten en begin dan met Be Kick, ik hoop snel op de rit te zijn, want na de Be Kick is ook een dans les, wat erg leuk is.

Doel 1; leven zonder afval
Ik hoop trouwens dat jullie allemaal mee doen met mij om het afval te verminderen. Dat zou echt heel tof zijn. Ik moet zeggen dat ik in de afgelopen week me er op heb geprobeerd voor te bereiden, wat heb ik nodig en waar moet ik rekening mee houden?
Ik schafte in ieder geval het volgende aan:
- 6 broodzakken van ongebleekt katoen. Je kan ze kopen of zelf maken.
- andere kleine zakjes om bijvoorbeeld fruit of groenten in te bewaren.
- bijenwasdoeken, ik kocht een pakje met 3 verschillende maten, wat je er mee kan doen? Je kan er bijvoorbeeld kaas en worst in verpakken. Ik heb een S,M en L. In de L past een kaas van 500 gr.  Eigenlijk is een bijenwasdoek een alternatief voor aluminiumfolie. Het is op natuurlijk basis, maar je kan het wel beperkt (ongeveer 10 maanden) gebruiken.
- 2 herbruikbare broodzakjes.

Photo by Kate Remmer on Unsplash


De verdere voorbereidingen:
Ik merkte dat ik wel kan roepen ik wil per 1 oktober beginnen, maar eigenlijk staat zowel mijn voorraadkast als mijn vriezer nog vol met verpakkingen in plastic. Eerst zal ik dus mijn voorraadkast leeg moeten eten voordat ik echt zo veel mogelijk plastic vrij ben.
Verder deed ik het volgende:
- Ik informeerde bij de bakker in het dorp en de bakker op de markt of het een probleem was als ik mijn eigen broodzak mee nam. Beiden gaven aan dat dit geen probleem was. De bakker op de markt noemde zelfs dat ik ook mijn koektrommel mee kon nemen als ik koekjes wilde kopen, dat gebeurde wel vaker (wat een goede tip!). Overigens gebruikt de bakker op de markt papierenzakjes om de koekjes heen.
- Ik informeerde bij de kaasboer op de markt of het een probleem was als ik mijn eigen verpakking mee nam, dat was ook geen probleem (wat fijn!)
- De markt is op woensdag, ik maak een week menu van woensdag tot en met dinsdag zodat ik precies weet wat ik op de markt moet inslaan aan groenten, fruit, kaas, noten en brood.
- Ik maakte extra broodzakken.
- Ik maakte extra wasbare billendoekjes (hier over volgt van de week meer).

Handige sites om te lezen en eventueel dingen aan te schaffen:
www.levenzonderafval.com
www.greenevelien.nl
www.greenjump.nl

Hoe nu verder:
Ik wil jullie elke zaterdag of zondag een update gaven van wat ik heb gekocht die week, hoe mijn weekmenu er uit ziet en wat de kosten hier van zijn. Want ik vraag mij soms af of leven zonder afval wel goedkoper is als leven met afval. Wat in ieder geval wel zeker is, is dat leven zonder afval beter is voor het milieu!

En hoe ver ga ik voor leven zonder afval? Ook in persoonlijke verzorging, tandpasta, shampoo en dergelijke?

Ik houd jullie natuurlijk ook op de hoogte of ik me wel aan mijn andere goede voornemen houd om elke week te sporten en af te vallen.

Blijf je mij volgen? 

Ik ben ook heel erg nieuwsgierig of jullie met mij mee doen met het verminderen van afval per 1 oktober en hoe dat jullie vergaat. Ik zou het super leuk vinden als jullie dat met mij zouden willen delen.

ps. ik ben bezig met een eigen pagina, waardoor je mij makkelijker kan volgen en makkelijker kan reageren op mijn blogs. Je kan mij ook volgen op Facebook waar je ook je reactie kan achter laten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Verhuisd! Nieuwe website

Hallo, Wat fijn dat je hier mijn blogs hebt gelezen. Ik merkte vrij direct al dat het best leuk is om via blogspot een blog te beginnen, ...