zaterdag 9 september 2017

Wasbare optrekbroekjes

Ik gebruik bij Joris vanaf dat hij 4,5 kilo zwaar is al wasbare luiers. De laatste tijd gebruikten we steeds meer wegwerp luiers, dit omdat ik vanwege mijn zwangerschap weinig energie had en daardoor de was nogal eens bleef liggen.
Joris raakte bij 22 maand geïnteresseerd in het potje. We zetten hem bij elke luier verschoning op het potje en wonder waarlijk gebeurde er ook elke keer wat. En trots dat dit hem maakte, zelfs een poepje op het potje (of wc) was geen probleem!
Het enige wat wel een probleem was, was dat als Joris op de wc of potje wilde, dat we bij het verschonen van de luier alles uit moesten doen en daarna weer aan. Dat gaat vrij makkelijk als je de commode gebruikt, maar beneden op het toilet was dit toch andere koek.
We gebruikten eerst de wegwerp optrekluiers uit de supermarkt. Wat inderdaad prima werkte. Maar eigenlijk wilden we vanuit ons basisprincipe toch over stappen op wasbare. (nou ja, vooral ik)

Manlief was erg sceptisch. Ik had namelijk al zoveel luiers, en ongemerkt koop je toch nog altijd bij (omdat dat nieuwe overbroekje echt heel leuk is) en nu dus dan nog extra optrekbroekjes en hoeveel heb je dan nodig?
Ik vroeg dit op de facebookgroep Wasbare luiers, maar ik kreeg niet echt een eenduidig antwoord. Er waren ook verschillende ervaringen, net als bij de gewone wasbare luiers ligt het er maar net aan wat je fijn vind en wat bij je kindje past. Maar ik vond zelf dat ik weinig reacties kreeg en dat ook weinig mensen gebruik maakten van de optrekbroekjes. Waarom dat zo is, dat weet ik niet. Misschien dat de meeste kindjes gewoon goed gelijk zindelijk zijn?

Ik zocht contact met één van mijn favoriete inkoopadresjes voor de wasbare luiers, bij Ilka van der Poel van www.nappys.nl. Ik vroeg haar naar haar ervaringen en welke opties van haar assortiment het beste bij Joris paste.
Ilka raadde mij 3 verschillende merken aan, de Grovia, de Totsbots en de Bamboolik, maar dat is dan nog lastig, want hoe weet je nu wat het beste bij je kindje past? Met wat korting van Ilka in ruil voor een revieuw van haar geteste producten, schafte ik van alle 3 de optrekbroekjes er 1tje aan en van 1 merk direct 3.
Ik had eerder bij de Kruitvat ook de luierbroekjes gekocht en ook hiervan schrijf ik een review.

Grovia, optrekbroekje/oefenluier
Ik kocht van de Grovia op advies van Ilka er gelijk 3. Waarom? Omdat de Grovia makkelijk bij te boosten is met een extra absorptielaag aan de achterkant. Joris is namelijk net 2 jaar geworden en hij kan wel goed op het potje plassen, maar is nog niet echt bezig met het zelf aangeven dat hij moet plassen. Hierdoor gebeurd het nog wel eens dat hij toch een hele grote plas doet. De meeste optrekbroekjes zijn geschikt voor kleine plasjes.
Ik testte de Grovia een paar keer bij Joris voordat ik deze review schreef en had via de facebookgroep ook nog even contact met Ilka over het boosten.
Joris vind het de laatste weken wat moeilijker om goed te plassen op het potje, waarschijnlijk komt dit doordat hij onlangs grote broer is geworden. De eerste paar keren dat hij de Grovia aanhad, was hij dan ook snel doorgelekt. Bij het aandoen merkte ik dat de Grovia (maat 12-16kg) wel wat aan de krappe kant was bij mijn 13kilo zware Joris, ondanks dat hij wel smal gebouwd is. Maar er zit aardig wat rek aan de zijkant en Joris gaf aan dat het goed zat. Bij het afdoen zag je wel de luier iets zitten, maar dat heb ik bij de andere luiers ook.
Ik booste de Grovia bij met een microvezel booster van pandababy, deze paste eigenlijk net niet qua breedte in de Grovia. hierdoor zat hij ook niet mooi om Joris zijn billen. De Grovia zelf heeft een hennep booster (dus neemt ook goed op)
Op advies van Ilka paste ik de daarop volgende dag de houtskoolbamboe booster (ook te koop bij Nappys.nl) en deze paste inderdaad beter. Ik deed de luier bij Joris nu niet staand aan maar liggend, waardoor ik hem ook beter aan kreeg. Joris had voordat de luier om ging ruim geplast (en gepoept) op het potje en na 4 uur verschoonde ik Joris. Joris zijn boxershort en broek waren nog droog, maar ook de Grovia voelde niet zwaar aan. Kortom over deze luier ben ik best tevreden, hij is wel aardig aan de prijs, maar ik kan hem dus ook als volwaardige luier gebruiken.





Totsbots optrekbroekje
Totsbots heeft 3 verschillende motieven, een echt jongens motief, een meisjesmotief en een witte. Ik koos voor de witte (ik houd namelijk van zoveel mogelijk uniseks gebruiksmogelijkheden). De totsbots gaat in 3 maten, ik nam een maat 2. De totsbots heeft al een bamboe inlegger er in zitten en kan je niet bij boosten. Ik heb dus even gewacht met testen, zodat Joris weer even in het goede ritme kwam na de geboorte van Thijn.
De totsbots zit heel erg mooi vind ik, ik deed hem bij Joris op de kleinste stand. Hij zit echt als een onderbroek, alleen dan ietsjes dikker. Eigenlijk vergelijkbaar met een gewone wegwerpluier. Joris hield het met deze luier ook prima 4 uur vol, ondanks dat hij wel 3 bekers limonade in de tussentijd dronk. De booster was lekker vol, maar Joris bleef netjes droog. Tussendoor is hij met papa nog naar de wc geweest. Papa gaf aan dat het wel makkelijk was om hem omhoog en naar beneden te doen.
Deze luier is dus wat mij betreft ook echt een aanrader als je kindje al wat vaker op het potje gaat zitten.

Bamboolik optrekbroekje
Bamboolik heeft maar 2 keuzes uit motieven, een jongens en een meisjes. Ik koos voor het jongensmotiefje. Wat mij direct opvalt aan de luier is dat hij vrij hoog is en aan de bovenkant /achterkant een dikke brede elastische band heeft, waardoor hij goed aansluit. De luier lijkt hierdoor wat hoger aan te sluiten als andere luiers. De bamboolik is een kaal optrekbroekje wat je moet aanvullen met een grote of kleine bamboebooster. Ik heb beiden aangeschaft en gebruikte bij Joris tot nu toe alleen de grote booster, omdat Joris dus nog niet kan aangeven dat hij moet plassen. De booster klik je er in. Ik paste ook de booster van de petit Lulu sio (ook via nappy's te koop) deze past er ook mooi in, maar kan je niet aan de achterkant extra vast klikken omdat deze booster geen extra knoopje heeft. Je kan hierdoor dus wel mooi combineren. De booster van de bamboolik voelt iets harder aan als de zachte booster van de bamboolik, maar de absorptie is naar mijn idee evenveel.
De bamboolik sluit inderdaad mooi aan bij Joris en de bamboebooster kan best veel opnemen, maar niet zulke grote plasjes aan als de Grovia, en ik gebruikte in de bamboolik dan nog wel de grote booster. Deze blijft dus nog eventjes in de kast liggen of ik moet Joris in de tussentijd wat vaker op het potje zetten.

De kruitvat optrekbroekjes.
Toen ze in de reclame waren, had ik al een paar aangeschaft. Ik dacht handig en goedkoop. Maar is goedkoop ook het best of is het dan duurkoop? Ik kocht de broekjes 12-14 kilo. De broekjes zijn van badstof, ogen klein en als je ze voelt, hoor je het plastic in het broekje heen en weer gaan. De broekjes kunnen inderdaad een klein plasje tegen. Maar zit al vanaf het eerste gebruik (Joris was toen net ongeveer 12 kilo) enorm strak om de beentjes. Nu ben ik zeer handig en heb ik met een stukje handdoek en kamsnaps de broekjes verbreed, zodat ik ze straks toch nog kan gebruiken, maar eigenlijk is dat natuurlijk niet de bedoeling. Met de €4 per stuk val je er geen buil aan, maar als je niet zo handig bent als ik is het natuurlijk wel een duurkoop.

Conclusie;
Als je echt voor wasbaar wil blijven gaan is het een aanrader om de reviews goed te lezen van de diverse optrekbroekjes die er te koop zijn en op basis daarvan een aanschaf te doen. Het is daarbij net als bij de wasbare luiers, handig om eerst 1 a 2 te kopen om het te proberen, want elk kindje is weer anders. Ik heb met de aanschaf van de overbroekjes die ik kocht bij nappys en de vermaakte kruitvatbroekjes nu 12 optrekbroekjes voor Joris. Dit is voor hem voldoende voor 3 dagen (voor de nacht gebruikt hij nog andere luiers). En aangezien ik om de 3 dagen was, red ik dit inderdaad precies met 3/4 luiers per dag.

Als je kijkt naar de prijs van de optrekbroekjes, zijn deze niet heel verschillend met de gemiddelde gewone wasbare luiers. De totsbots is het goedkoopst en de bamboolik het duurst. De Grovia zit er precies tussen in, maar kan je dus ook goed gebruiken als normale wasbare luier waardoor deze langer mee kan, maar in vergelijking met de totsbots en de bamboolik is de Grovia ook zonder booster wel het dikst aan de billen.
Misschien als ik nog even goed spaar dat ik van de totsbots en de bamboelik nog 3 stuks extra aanschaf en de kruitvat luiertjes verkoop, omdat deze in vergelijking met de rest je toch korter kan gebruiken en de kwaliteit echt minder is en aangezien nummer 2 ook wasbare luiers gaat gebruiken kan ik beter voor duurzame kwaliteit kiezen.

Prijsvergelijking wegwerp/wasbaar
Als ik wegwerp gebruik, neem ik het B merk in mijn supermarkt. Ik krijg voor €5,89 22 luiers (á € 0,27 per stuk) bij het A merk luiers krijg je voor € 9,99 er 21 (á 0,47 per stuk).
Als je berekent dat je per dag ongeveer 4 keer verschoont bij een kindje wat je zindelijk maakt gebruik je per week 28 luiers, dus € 7,56 - € 13,16 per week ben je kwijt. Het echt zindelijk worden kan best een tijdje duren. Ik ben bijvoorbeeld al 4 maanden dit rust aan het opbouwen, nu is Joris ook wel vrij jong voor zindelijkheidstraining.
Uit dit artikel https://www.ouders.nl/artikelen/alles-over-zindelijk-worden haal ik dat je er weinig over kan zeggen hoe lang het duurt voordat een kindje zindelijk is. Bij intensieve training kan dit snel gaan, maar laten we een gemiddelde nemen van 12 weken.
Je zou dus aan wegwerp luiers, gedurende twaalf weken tussen de €90,72 - €157,92 kwijt kunnen zijn tegen over 12 wasbare optrekbroekjes van een gemiddelde € 263,40 (de Grovia kost €21,95 per stuk). Ik heb hierbij niet de waskosten mee gerekend, maar ook niet dat je de wasbare optrekbroekjes voor een tweede, derde en misschien wel vierde kindje kan gebruiken en ook weer kan verkopen.
Daarbij bespaar je het milieu met zeker een halve kilo aan plastic afval per dag ;)

ps. heb je nog een ander merk dan bovenstaande luiers, ik en Joris houden ons zeer aanbevolen om deze ook te testen!



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Verhuisd! Nieuwe website

Hallo, Wat fijn dat je hier mijn blogs hebt gelezen. Ik merkte vrij direct al dat het best leuk is om via blogspot een blog te beginnen, ...