dinsdag 12 september 2017

Is het gebruik van een babynestje veilig of niet?

Na wederom een nacht dat Thijn heel erg behoefte had aan dichtbij mama te zijn en dus tussen ons in belande in zijn babynestje, bedacht ik me tijdens de voeding van 01.00 uur dat ik hier wel een blog over kon schrijven.
Er is namelijk veel te doen over het gebruik van een babynestje voor je kleintje. Toch heb ik er voor gekozen om er eentje te maken en nu ook daadwerkelijk te gebruiken.

Tijdens mijn zwangerschap twijfelde ik erg of ik een babynestje zou gaan maken voor de toekomstige spruit. Op een naaipatronen groep werden de mooiste creaties getoond, om vervolgens in de reacties flink afgebrand te worden op de veiligheid en het gebruik er van. Als nieuwbakken moeder (of voor de tweede, derde, vierde enz. keer) wil je natuurlijk het allerbeste en het aller veiligste voor je kindje. Maar ook alle grote babywinkels verkopen deze babynestjes waar ook flinke bedragen voor worden neergelegd, dus is het niet verkeerd om uit te zoeken waarom ze nu wel of niet veilig zijn.

Voordat ik er eentje maakte, las ik mij in over de adviezen omtrent het veilig gebruik van het babynestje. Want naast dat ik er misschien wel eentje voor mij zelf wilde, paste het natuurlijk ook heel erg goed in het assortiment van By Anne & Moon.



Waarom is het onveilig om een babynestje te gebruiken?
Op de meest gebruikte website https://www.veiligheid.nl/kinderveiligheid/slapen/faq-veilig-slapen ,waar je overigens een folder van krijgt bij de intake van het consultatiebureau, staat dat zij ouders het afraden om een babynestje te gebruiken in het ouderlijk bed en niet te gebruiken om de baby te laten slapen, maar dat de baby in het wiegje moet slapen en het liefst de eerste 6 maanden op de kamer van de ouders.
De reden hier voor is, is dat het materiaal waar een babynestje van gemaakt is (polyester, fiberfill) niet ademend genoeg is voor de baby en er hierdoor kans is op wiegendood, vanaf het moment dat de baby zich kan omrollen. Ze waarschuwen dan ook dat het gebruik van een babynestje altijd onder toezicht gebruikt moet worden, ook in de box of wandelwagen.

Als je slaapt kan je natuurlijk geen toezicht houden op je baby, of je baby zich heeft omgedraaid en dan met het gezichtje tegen de zijkant aan ligt. 

Eigenlijk op de meeste babyforums staat dat je een babynestje onder toezicht moet gebruiken en gevaarlijk is als je baby kan om rollen, zo ook op https://www.24baby.nl/baby/slapen/babynestje/. 
Ik keek ook even bij drie grote verkooppunten van babynestjes.
Van de drie die ik bezocht was er maar één waarbij werd aangegeven dat zij adviseren het babynestje te gebruiken tot dat de baby zich kan omrollen en dat het altijd onder toezicht gebruikt moet worden. Één noemde zelfs dat het babynestje j gebruikt kon worden op bed, maar vertelde niet erbij dat dit gevaarlijk kan zijn bij omrollen of een andere veiligheidswaarschuwing.

Waarom zou je een babynestje gebruiken? 
Een babynestje gebruik je om je baby een veilig gevoel te geven, doordat het een kleine zachte ruimte is voelt je baby zich geborgen, net als bij het inbakeren, in de draagdoek en natuurlijk in de baarmoeder. Hierdoor komt het dus ook vaak voor dat een baby beter slaapt in het babynestje dan in het wiegje, ledikant of in de kinderwagenbak, waardoor ouders geneigd zijn om de baby altijd in het babynestje te laten slapen. 
En nog een voordeel, je kan het makkelijker meenemen als je ergens op visite gaat en je baby daar moet slapen, in plaats van de hele kinderwagenbak of een campingbedje mee te zeulen. 

Meestal wordt een babynestje gebruikt tot je baby 6 maanden oud is.



Waarom gebruik ik het babynestje?
Ik ben toch het babynestje gaan gebruiken nadat ik twee nachten met Thijn op mijn buik in slaap ben gevallen en dan heb ik het niet over even dat je ogen dicht vallen en je na 5 minuten wakker wordt, maar echt gewoon een dikke 2 uur. Dat komt natuurlijk door de heerlijke nachtvoedingen en het nachtelijke leven je gewoon op je 32e een beetje opbreekt. Ik ben het babynestje gaan gebruiken omdat ik dit een veiliger gevoel vond dan dat Thijn op mij lag en ik niet merkte hoe hij lag en ik mij misschien ging omdraaien en hij in de verdrukking zou komen. 
Thijn zou in het babynestje veilig tussen ons in kunnen liggen, door de hoge rand rollen wij niet op hem, en had hij toch de nabijheid van mij en kon ik geruster een paar uur tussen de voedingen doorslapen. 
Daarnaast kan Thijn met zijn 4 weken nog niet omrollen, want ik besef dat de stof (ik heb immers het nestje zelf gemaakt) echt niet ademend is voor hem en totdat hij zich kan omrollen kunnen we gebruik maken van het babynestje in ons bed. 

Slaapt Thijn nu altijd 's nachts in het babynestje?
Nee, eigenlijk slaap ik ook met het babynestje toch nog een beetje onrustig en check ik als ik wakker wordt direct of hij nog ademt. Overigens doe ik dat ook als hij in zijn wiegje ligt, maar dat terzijde. Dus eigenlijk begint Thijn altijd in zijn wiegje op onze slaapkamer. Ik ben inmiddels ook iets uitgeruster dus vind het ook niet erg om even een half uur met Thijn op bed te liggen zodat hij wat dieper slaapt om hem over te leggen. Thijn heeft helaas veel last van krampjes door de voeding, waardoor hij soms moeilijk in slaap komt. Als er dan een nacht is (zoals vannacht) slaapt hij dan toch tussen ons in. Hopelijk gaat het vannacht beter en slaapt hij lekker in zijn wiegje. 

Overdag slaapt Thijn trouwens heerlijk in zijn wiegje, in de kinderwagenbak of in de draagdoek. 

Mijn advies bij het gebruik van een babynestje:
- Overweeg zelf of je het veilig genoeg vind om een babynestje te gebruiken.
- Gebruik het babynestje veilig, en onder toezicht. 
- Het babynestje is geen standaard slaapplek, wen je baby dus niet aan om enkel daarin te slapen.
- Gebruik het babynestje alleen in bed als je baby zich niet kan omrollen.
- Als je baby zich kan omrollen gebruik het babynestje onder toezicht.

Maak ik nu ook nog babynestjes voor anderen?
Ja, By Anne & Moon maakt babynestjes naar wens. Maar bij de verkoop van het babynestje en in de webshop staat wel informatie over het veilig gebruik van het babynestje en dat dit eigenlijk wordt afgeraden om het op bed of de bank te gebruiken, in verband met het omrollen van de baby. 

Dus mocht je om dezelfde redenen als ik toch een babynestje willen gebruiken, of cadeau willen geven aan aanstaande ouders, kan je bij By Anne & Moon terecht om er eentje te laten maken ;)



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Verhuisd! Nieuwe website

Hallo, Wat fijn dat je hier mijn blogs hebt gelezen. Ik merkte vrij direct al dat het best leuk is om via blogspot een blog te beginnen, ...