zondag 10 september 2017

Minimaliseren in mijn kledingkast

Ik weet niet of het te maken heeft met nesteldrang of dat met de komst van een tweede kind ik het gevoel kreeg dat ons huis te klein word, maar ik ben aan het minimaliseren geslagen. En dat minimaliseren is best een 'gedoe'. Want hoever ga je hierin en wat is minimaliseren nu eigenlijk precies?

Je kan op verschillende manieren minimaliseren.
- minimaliseren in je uitgaven patroon, zo goedkoop mogelijk en tweedehands spullen aanschaffen.
- minimaliseren in je ruimte, zo weinig mogelijk meubels in je huis met zo min mogelijk frutsels.
- minimaliseren in wat je echt nodig hebt, waar je echt plezier aan beleeft en wat je echt gelukkig maakt.

Ik begon met het minimaliseren op al het speelgoed van Joris in huis (hier over schrijf ik in een volgend blog, met tips voor verjaardag lijstje en sinterklaas!) en daarna volgde ik mijn principes in elke kast die ik tegen kwam. Ik gebruikte daarvoor het volgende vragenlijstje;
- gebruik ik het veel?
- heb ik het echt nodig?
- beleef ik er plezier aan (bijvoorbeeld om er naar te kijken?)
- heeft het emotionele waarde?

Kledingkast
Er is een principe van een kledingcapsule. Op Vance.nl vond ik dit artikel (http://vance.nl/capsule-wardrobe-waarom-je-maar-37-kledingstukken-nodig-hebt/) erover wat goed uitlegt wat het is, maar ook links heeft van andere bloggers over de kledingcapsule.

Ik volgde de weg naar mijn kledingkast, om daar eens goed te bekijken wat ik eigenlijk allemaal had. Doordat ik alleen maar mijn zwangerschapskleding droeg lag er veel kleding wat ik al maanden niet aan had gehad. Ik sorteerde op pas ik vast straks weer, is leuk, is oud en is afgedragen. De afgedragen kleding ging direct in de container, de voor mij oude, maar nog goede kleding zette ik op de weggeefhoek (een grote vuilniszak vol!) om iemand anders uit het dorp blij mee te kunnen maken,  de rest sorteerde ik netjes op de planken en zo bleef er 1,5 plank leeg in mijn kast (van 3 planken). 
Vol enthousiasme riep ik dat Yoeri dus ook bij mij in de kast kon. De kast staat namelijk op onze slaapkamer en Yoeri zijn kleding zit in een lade kast, in een kast op de overloop.
Helaas snapt Yoeri niet wat daar het voordeel aan is, maar wellicht moet ik zijn kleding gewoon verplaatsen.
                           Yoeri zijn ladekast en opgeruimde 'troep' 

Nu ik deze blog schrijf, besef ik me dat ik eigenlijk helemaal nog niet mijn kledingstukken heb geteld. Ik heb natuurlijk ook nog mijn zwangerschapskleding in de kast liggen, alhoewel ik toch al mijn oude broeken al weer pas. Daarnaast heb ik ook nog speciale jurken en tshirts waar het makkelijk mee is om borstvoeding te geven of te kolven. Dit neemt natuurlijk ook wel ruimte in, maar ik vind niet dat ik deze mee moet tellen in de kledingcapsule.
Soms denk ik dat het wel makkelijk is om zo weinig kleding stukken te hebben, maar als vrouw zijnde hou ik toch van afwisseling en van kleur wat soms moeilijk met elkaar te combineren is. Ik dook mijn kast in om voor jullie te gaan tellen (waardoor ik een doos vond met kleding van het zomerseizoen wat ik dus niet heb gedragen het afgelopen jaar, omdat ik zwanger was en vond dat de hele inhoud ook weggegeven kon worden, dus een lege doos als gevolg, waar dan mooi weer die zwangerschapskleding in paste) en kwam tot de volgende conclusie:
- 5 jurken met korte mouw
- 4 jurken met lange mouw
- 9 t-shirts met korte mouw/hemdjes
- 7 t-shirts met lange mouw
- 14 vesten/truien
- 5 lange overhemden/blouse
- 9 broeken
- 4 leggings
Een totaal dus van 57 kledingstukken. OEPS!
       Ons gezamenlijke hangkast (ongeveer 3/4 dus van mij ;) ) 

Je kan de kledingcapsule gebruiken per seizoen, dus lente, zomer, herfst, winter. Ik heb al mijn kledingstukken (uitgezonderd, ondergoed, sokken, pyjama´s en sportkleding) geteld, dus er zitten ook zomerhemdjes en zomerbroeken bij in. Als ik misschien enkel de herfst/winter garderobe ga tellen kom ik hopelijk wel aardig in de buurt van de 37 kledingitems. Dan valt het toch wel mee?


   Mijn kast na het opruimen, met zwangerschap kleding er nog in.

Wat mis ik nog?
Ik mis voor mijn gevoel nog iets van een zwarte bolero (ik dacht dat ik die had, maar kan hem nergens meer vinden) of een ander zwart kort jasje. Ik draag namelijk mijn korte bolero achtige spijkerjasje heel erg vaak omdat het overal bij staat. Dat is met een zwart jasje ook het geval. 
Daarnaast vind ik ook dat ik misschien wel een nieuwe winterjas mag aanschaffen, aangezien ik deze al 3 jaar heb, maar hij is gewoon nog goed dus het hoeft natuurlijk niet persé.

Voor het zomerseizoen volgend jaar vrees ik dat ik toch heel veel nieuw moet aanschaffen, maar dat mag dan volgens de kledingcapsule van Vance.nl weer bestaan uit 37 items. Zelf denk ik dat dit niet nodig is, omdat ik het persoonlijk fijn vindt om veel laagjes aan te hebben waardoor ik makkelijk een jurk met korte mouwen in de winter draag met een vest of jasje erover heen. Wellicht in 2018 een update van mijn zomer kledingcapsule!

En qua schoenen, zouden zwarte booties en zwarte of grijze pumps erg leuk staan bij de rest van mijn garderobe.

Durf jij je kleding items te tellen en met mij te delen? Ik ben benieuwd of jullie ook zo ver willen en kunnen gaan om een kledingcapsule samen te stellen en wat jullie doen met de kleding die je niet meer leuk vind of niet meer past?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Verhuisd! Nieuwe website

Hallo, Wat fijn dat je hier mijn blogs hebt gelezen. Ik merkte vrij direct al dat het best leuk is om via blogspot een blog te beginnen, ...