woensdag 20 september 2017

Leven zonder afval, is dat mijn doel?

Leven zonder afval, geen verkwisting meer van voedsel en geen producten kopen die in een verpakking zit wat je niet kan hergebruiken of recyclen.

Zou je echt kunnen leven zonder afval?
Al een paar jaar lezen Yoeri en ik diverse artikelen over leven zonder afval. Zo is Green Evelien (www.greenevelien.com) veel in beeld geweest over haar bijzondere levenswijze en lukt haar dit al enkele jaren zelfs met kinderen! Een pot met afval wat ze niet kan recyclen houdt ze over elk jaar.
Ze geeft ook workshops, stiekem zou ik daar best wel eens aan deel willen nemen, maar het komt er niet echt van.

Ook volg ik de Facebook site van Leven zonder afval (https://www.facebook.com/levenzonderafval/), Emily-Jane schrijft over hoe je het beste kan leven zonder afval en heeft net als Evelien een webshop met producten die je daarbij kunnen helpen. Op mijn Facebookpagina deel ik vandaag een link naar een bericht van het NRC waar het ook gaat over de levenswijze van Emily-Jane. Want ook Emily-Jane lukt het afval vrij leven, met kinderen.

Zij kunnen het! Dus waarom zouden jij en ik het niet kunnen? Het is denk ik echt even een flinke mindset en je hebt er veel wilskracht en lef voor nodig.
Toch staat dit doel wel op mijn verlanglijstje en eigenlijk op mijn to do list voor mijn zwangerschapsverlof/ouderschapsverlof om in ieder geval een fors begin te maken met het leven zonder afval.
Immers zijn we met steeds meer mensen op de wereld en leven we tegenwoordig in een maatschappij waar we van alles veel en meer moeten hebben. Afval moet worden opgeslagen of worden verbrand, wat beiden niet goed is voor het milieu. Denk bijvoorbeeld aan de welbekende drijvende plastic eilanden in de oceaan. En ook jij doet daar aan mee, wellicht onbewust maar ook het afval wat jij weggooit (en ik dus ook) kan niet altijd op een milieu vriendelijke manier worden afgebroken.

foto bij S. Ross Morris via Unsplash


Wat gebruiken wij al om ons (plastic) afval te verminderen?
- We gebruiken herbruikbare broodzakjes, die kan je afwassen (of in de vaatwasser als je die hebt).
- We gebruiken de wel bekende doppler flesjes als we onderweg zijn voor drinken.
- We gebruiken zo veel mogelijk wasbare luiers.
- We kopen onze groenten en fruit het liefst op de markt en weigeren daar de verpakkingen (ook de papieren verpakkingen).
- Eten wat over is en nog voldoende voor minimaal 1 persoon vriezen wij in, in herbruikbare bakjes.
- Eigen tasjes meenemen als je boodschappen gaat doen of gaat winkelen, bij voorkeur katoenen tasjes.

Ik heb geen plastic tasjes meer in huis merkte ik dit afgelopen weekend toen ik wat mee wilde geven via de weggeefhoek. Ik moet dus voortaan maar vragen of ze zelf een tas mee willen nemen als het niet te dragen is. Dit heeft ook te danken aan het feit dat de overheid heeft besloten om winkeliers te verplichten om geld te vragen voor de tasjes en dat de meeste winkels dit ook doen, of kartonnen exemplaren mee geven. Zelf heb ik bij de Zweedse woongigant (ja, daar is hij weer), twee opvouwbare tasjes gekocht, die makkelijk in mijn handtas mee gaan en ik dus ook veel gebruik.

Wat betreft groente/fruit/tuin afval is het bij ons ook makkelijk. We hebben een tuin, dus ook af en toe wel groen afval, maar groen afval is recyclebaar. Als we meer ruimte zouden hebben in de tuin, zou een compost bak niet in onze tuin ontbreken. Helaas is de tuin niet groot, maar hebben we wel andere mogelijkheden in de tuin die ons helpen om van ons overtollig groente en fruit afval te komen. Kippen! Die lusten heel veel en eten dus vaak met de pot mee. Dit scheelt dan weer in het kopen van kippenvoer. Ook de hond pikt soms iets mee van ons rest afval.
De grootste tip is natuurlijk om gewoon precies te koken wat je kan opeten, maar met een peuter in huis die dan opeens geen rijst meer lust of zijn spaghetti niet meer hoeft is het soms onvermijdelijk om geen rest afval te hebben.

Wat zouden wij nog meer kunnen doen?
- Brood halen zonder zak. Ik moet dan naar de bakker in plaats van de supermarkt, je bent dan wel iets duurder uit voor je brood, maar bespaart wel het milieu. Je kan je brood dan in katoenenzakken bewaren, die je overigens ook gewoon kan gebruiken om je brood in te vriezen.
- Boodschappen doen in een verpakkingsvrije supermarkt. Er waren er twee geopend en ik heb ooit gezien dat Jumbo ook een deel verpakkingsvrij kan zijn (kruiden en noten), maar ik wat ik kan terug vinden is dat de twee die zijn geopend inmiddels weer gesloten zijn. Biologische supermarkten hebben wel meer verpakking loze of recyclebare voedingsmiddelen, en anders is de markt natuurlijk ook een hele grote verpakkingsvrije supermarkt!
- Minder eten uit potten, zakjes en pakjes en zo veel mogelijk vers koken en bakken.
- Geen verpakte groenten en fruit kopen, ik zag vorige week zelfs dat de paprika's per stuk werden verpakt! Je kan in de supermarkt dus wel slagen voor groenten zonder verpakking, maar je moet goed kijken. Het hebben van een eigen groenten tuin zou natuurlijk nog beter zijn.

foto by Caroline Atwood via Unsplash


Wat zou jij kunnen doen?
- Wees in ieder geval bewust van alles wat je koopt, net als bij het minimaliseren. Heb je het nodig, wordt je er gelukkig van? Maar bij voedsel kijk je ook of je het inderdaad kan gebruiken en ook of het op gaat.
- Gebruik geen wegwerp flesjes als je op pad gaat, maar schaf een doppler (bpa vrij) aan of een andere goed herbruikbare fles.
- Probeer zo veel mogelijk verse (verpakking loze) producten te kopen in plaats van de producten die makkelijk te pakken zijn in potten, blikken of pakjes. Vers is veel lekkerder, gezonder en dus ook beter voor het milieu!
- Volg net als ik mensen die het lukt om afval vrij te leven en steek wat op van hun tips (en natuurlijk ook van die van mij).

Ik ga vanaf 1 oktober beginnen om zo veel mogelijk afvalvrij boodschappen toe doen en zal natuurlijk hier wekelijks een blog aan wijden of mij dat lukt. En wat denk ik voor iedereen, maar ook voor mij belangrijk is of ik dan ook niet duurder uit ben met mijn boodschappen. Blijf je me volgen?

Zijn er al zaken waardoor jij minder afval verbruikt? Wat zou jij nog meer kunnen doen om minder afval weg te brengen? 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Verhuisd! Nieuwe website

Hallo, Wat fijn dat je hier mijn blogs hebt gelezen. Ik merkte vrij direct al dat het best leuk is om via blogspot een blog te beginnen, ...