dinsdag 19 september 2017

Minimaliseren op speelgoed, wat doe je met verjaardagslijstjes en sinterklaas?

Zoals ik al schreef in een eerder blog ben ik in huis aan het minimaliseren geslagen. Helaas moest ook Joris zijn speelgoed hieraan geloven. Gelukkig is hij nog te klein om in te schatten hoeveel hij heeft aan speelgoed, maar kan hij aan veel dingen ook geen waardeoordeel geven en zelf mee helpen met opruimen en weggooien lukt ook nog niet. 

Foto bij Hannah Rodrigo on Unsplash 

Speelgoed minimaliseren

Met name Yoeri vond dat Joris dan toch te veel speelgoed had, want vroeger had hij 1 doos met duplo of lego en dat was het. Het speelgoed van Joris lag eigenlijk ook her en der en met de komst van de nieuwe kamer met een nieuwe kast (zo'n trap geval met van die handige bakken van de Zweedse woongigant) kon hij natuurlijk nog meer speelgoed kwijt. En...Joris werd nog jarig ook!
Ik ben dus eerst begonnen met het opruimen van het speelgoed van Joris. Waar speelt hij eigenlijk dagelijks mee en waar heeft hij nog nooit naar omgekeken?
De dagelijkse dingen, zoals zijn doos met houten blokken, boekjes, autootjes en puzzels kregen een plek in de kast. 
Ik deed voor de ordening de puzzels bij elkaar in een bak evenals de spelletjes. De boekjes stonden eerst in de woonkamer in het zicht en verplaatste ik naar een plankje vlakbij zijn tafeltje waar ook de autogarage staat.
De rest van de spullen, duplo, zoefzoef dieren, houten treinbaan, losse autootjes gingen naar boven in diverse bakken. Beneden in de woonkamer bleef de puzzelvloer liggen, zodat Joris daar op kon spelen of bouwen.
In het zicht is dus nu de puzzelvloer (met vandaag de treinbaan uitgestald) en zijn tafeltje met daarop de autogarage.
Beneden worden de bakken met de trein, duplo en zoefzoef afgewisseld. Joris vind dat ook leuk en speelt er dan weer dagelijks mee. Nog een voordeel van de bakken, het is ook zo opgeruimd en weg gezet.
Boven kan Joris zich dan vermaken met het andere speelgoed wat daar ligt als ik bijvoorbeeld even de was moet doen of Joris wat vroeger wakker is als dat wij wensten ;)

Al het speelgoed waar Joris niet mee speelde, niet naar omkeek of hij al een soort gelijk exemplaar van had zette ik op de weggeefhoek of deed ik in een swappakket (daarover vertel ik nog wel eens). Alles wat kapot was, maar bijvoorbeeld nog wel kon rijden, gooide ik toch ook weg.

Joris zijn verlanglijstje
Op Joris zijn verjaardagsverlanglijstje zette ik boekjes van Bobbi (die leest hij graag). Hij kreeg er ook een aantal van, wat erg fijn is want als je een paar keer per dag het zelfde boekje moet voorlezen wordt dat ook wel erg irritant.
Ook vroeg ik klei (erg handig, want dat blijft dan nog wel eens open liggen of gaat door elkaar en kan je dus makkelijk op voorraad hebben), uitbreidingen van de duplo, trein en zoefzoef.

Foto bij Annie Spratt on Unsplash

Zelf gaven we Joris voor zijn verjaardag zijn nieuwe kamer en deden we een giraffe en leeuwen hoofd voor aan de muur inpakken. Hij vond dit erg leuk, van opa en oma kreeg hij een tijger hoofd om zijn kleine verzameling compleet te maken. Opa en oma gaven hem ook nog een zeer gewilde tractor met aanhanger, waar hij nu dagelijks mee speelt.
Van de andere oma kreeg Joris diverse muziekinstrumenten, dit vind hij ook erg leuk. De trommel vinden wij misschien wat minder, maar Joris heeft er veel plezier mee. Daarnaast vinden wij beiden dat muziek een onderdeel is van de opvoeding en zijn ontwikkeling.

Wat Joris nog niet had en ook kreeg van zijn twee ooms is een pop. Ik zette de pop op Joris zijn lijst, omdat hij graag helpt en alles samen wil doen. Mogelijk zou hij met de komst van de baby ook het zelfde willen doen met de pop. Helaas hadden de ooms, wel goed bedoeld een pop met electronische geluiden gekocht, waardoor mijn moeder mijn oude pop van zolder haalde zodat die ook in bad kan, omdat de electronische pop in bad wat problemen gaat opleveren vrees ik.

Sinterklaas of Kerst
Oké, misschien nog een beetje vroeg, maar gezien de pepernoten al in de winkel liggen en agenda's van het gezin al vol beginnen te lopen moet je toch in september ook al gaan denken aan het plannen van sinterklaas en kerst.
Sommige gezinnen vieren alleen Sinterklaas, anderen weer alleen Kerst. Ik weet nog niet wat wij zullen doen, maar dat hangt ook af van de agenda's van de overige familieleden.
Mijn vriendin Laury gaf vorig jaar al een gouden tip die ik graag met jullie wil delen om te voorkomen dat jullie ook nog meer ongewenst speelgoed in huis krijgen. 

Laury adviseerde mij om voor pakjes avond maar 4 cadeautjes te doen per kind namelijk:
- 1 ding wat ze echt heel graag willen hebben.
- 1 ding wat ze echt nodig hebben (denk aan een nieuwe beker voor school, nieuwe pyjama, trui, rugzak etc).
- 1 ding waar ze wat van kunnen leren/knutselen (puzzel, boekje, knutselspullen)
- 1 ding om te snoepen.

Ik wil daar nog bij toevoegen dat als de opa's, oma's en misschien ook wel tante's en oom's ook mee willen doen met het geven van cadeautjes ze natuurlijk iets uit bovenstaande kunnen kiezen, dat scheelt jou in je portemonnee.
Zelf ben ik ook wel voorstander van een gezamenlijk cadeau, bijvoorbeeld voor het hele gezin of voor de kinderen samen, wat dan wat groter is en waardoor iedereen die wat wil geven er aan mee kan betalen. Zo houd je het ook voor je kids overzichtelijk.

Zetten jullie ook een schoentje? Dan is het misschien verstandig om het bij 1 keer per week te houden vanaf het moment dat de sint aankomt totdat hij weer weg gaat, bijvoorbeeld elke zaterdag. Ik kan mij herinneren dat we het vroeger ook op woensdag mochten doen, maar dan had ik de ene keer wat snoep of pepernoten in mijn schoen en de andere keer een klein cadeautje.

Ik denk zelf dat Joris veel plezier gaat beleven aan een keukentje (van de Zweedse woongigant), ik kan daar mooi zelf leuke items bij maken, zoals een keuken schort, maar ook wat eten et cetera van vilt. Yoeri denkt daar wat anders over, want waar moet dat ding dan nu weer staan. We zullen dan toch groter moeten wonen. Dat is dus nog wel even een discussiepunt.

Tip
Ik ben enorm fan van de pagina www.lijstje.nl , ik heb daar voor Joris standaard een lijstje met cadeautjes staan die ik aanpas bij een volgende verjaardag of de sint/kerstperiode. Ook voor Thijn heb ik een lijstje daar gemaakt waar ik kraambezoek op geattendeerd heb als ze cadeautjes voor Thijn willen kopen. 

 foto by Mike Arney on Unsplash





Hoe gaan jullie om met verjaardagsl ijstjes en sinterklaas/kerst cadeau's? En vieren jullie sinterklaas en kerst allebei met cadeautjes? 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Verhuisd! Nieuwe website

Hallo, Wat fijn dat je hier mijn blogs hebt gelezen. Ik merkte vrij direct al dat het best leuk is om via blogspot een blog te beginnen, ...