zaterdag 16 september 2017

Hoge energie rekening, energie zuinig wonen

Chatsjing!....ik voel het in mijn hart en heel diep in mijn portomonee. De jaarlijkse afrekening van de gas- en energiemaatschappij.
Doordat wij de laatste jaren eigenlijk elk jaar wel een forse verandering hebben in onze woonomstandigheden (lees, in de winter werkloos of ziek thuis zitten, een baby) gaan elk jaar onze maandlasten voor het gas en energie omhoog helaas. Het is een flinke kosten post. Het liefste zouden we hierop willen bezuinigen, want we praten over €200 per maand!
Oké, we wonen in een slecht geïsoleerd jaren 30 huis, met monumentenglas in de ramen, omdat met dubbelglas de authentieke schuiframen niet meer werken. En ons huis is 'vrijstaand' (anderhalve meter aan beide kanten). Wat natuurlijk allemaal niet mee werkt om de warmte in huis te houden.
Wat zijn de mogelijkheden om zo energie zuinig te wonen?

De houtkachel
We hebben een houtkachel, best eng met een rondlopende dreumes en/of peuter want dat ding wordt bloedheet. Yoeri vind het natuurlijk leuk om fikkie te stoken, dus in de winter staat de kachel dan ook wel aan als Yoeri thuis is. 
Ik heb het ook een winter geprobeerd, maar ik vergeet dan soms een nieuw houtje er op te gooien, waardoor je hem weer op nieuw moet aanmaken, en laat dat dan weer niet mijn sterkste kant zijn.
Nog een nadeel van de houtkachel, je moet wel hout hebben en op tijd in het seizoen beginnen met het verzamelen van hout.

Bij komend voordeel van de houtkachel is dat je er op kan koken. Dat scheelt toch zeker 2 pitten op het gasfornuis aanzetten. We doen dit vaak in de winter als we een stampot eten, maar ook zetten we de pannen op het vuur als we ze op het gasfornuis aan de kook hebben gekregen (aardappels, pasta, rijst). Scheelt toch ook weer in het gasverbruik.

Muurisolatie
Er zijn 3 populaire muurisolatie soorten, PUR, EPS parels (van die bolletjes) en glaswol. De prijs ligt tussen de € 15-35 per m2. Ik vind dat best mee vallen. De EPS parels is de meest milieuvriendelijke. 
Het punt is alleen, je moet wel een spouwmuur hebben in je woning. Een spouwmuur is een muur die bestaat uit een binnen en buiten muur van bakstenen, en laten ze in 1930 de huizen nu niet op deze wijze bouwen. We hebben aan de voorkant van ons huis wel een zogenaamde anderhalf baksteens muur, waardoor we aan de voorkant wel een muurisolatie kunnen toepassen. Maar de andere 3 zijden van onze woning bestaan uit enkel laags bakstenen, zijn aan de binnenkant voorzien van een laag stucwerk of gipsplaten. Bij de gipsplaten hebben we bij onze verbouwing in 2010 wel rockwool (glaswol) geplaatst, maar de andere soorten muurisolatie zoals boven beschreven, werken beter.

Verhuizen
Al wat langere tijd denken wij er over om te verhuizen en in een nieuw huis een nieuwe groene start te maken.
Toen ik Yoeri via whatsapp ook op de hoogte stelde van de hoge eindafrekening stuurde hij mij deze link : http://www.hetkanwel.net/2016/02/25/dit-energieneutrale-huis-van-130m2-bouw-je-in-4-dagen-voor-e38-000/

Want als je Yoeri kent, moet het dan ook het liefst zo goed koop mogelijk (dat is dan ook minimaliseren op je portemonnee).
Met een verhuizing zouden wij in ons 'nieuwe' huis graag stroom opwekken met zonnepanelen, maar ook een zonneboiler of warmtepomp willen plaatsen. Een grotere houtkachel zou dan ook een uitkomst zijn.
Maar of ik het huis zou willen (laten) bouwen wat Yoeri liet zien, dat is dan de vraag. Ik heb best wat eisen aan mijn nieuwe huis, in ieder geval moet het niet zo tochtig zijn als deze en wil ik natuurlijk wel een mooie extra kamer voor al mijn knutsel en naaigerei ;)

Extra trui, dekentje en sloffen
Ja, dat kan natuurlijk ook, gewoon je verwarming lager zetten en allemaal een extra trui en sloffen aan doen en als je op de bank ligt en het koud hebt een dekentje. Dat is sowieso goedkoper dan alle bovenstaande ideeën en als je dan gebruikt maakt van natuurlijke materialen zoals wol (misschien je sloffen wel zelf breien of je dekentje haken) dan ben je ook nog eens milieuvriendelijk bezig. Als je de kachel op 19 of 20 graden zet in plaats van 21/22 spaar je zo op jaar basis ook gewoon een paar tientjes uit. En als je net zo veel thuis bent als dat wij thuis zijn, ik hoef immers pas in januari weer te werken, waardoor daarna er op twee doordeweekse dagen niemand thuis is) heeft deze oplossing dus best financieel voordelen.

Andere tips
- Wassen in de daluren
Wij hebben een dubbele energie meter, waardoor we in de daluren (door de weeks van 23.00-07.00 en in het weekend) goedkopere stroom kunnen verbruiken. Het scheelt niet veel, ongeveer 0,01/0,02 cent. Maar als we in deze daluren onze wasjes kunnen draaien, wat met wasbare luiers en een tweede kind natuurlijk iets meer zijn. Zou dit op jaar basis ook een paar tientjes kunnen schelen. 
Alhoewel het gasverbruik de duurste boosdoener is.
- Led verlichting.
Wij hebben al onze lampen al vervangen door led verlichting
- De TV uitzetten als je er niet naar kijkt, en ook niet op standby laten staan.
- Minder lang douchen of met elkaar douchen of in bad.
- Douchen op de sportschool, na het sporten.
- Je telefoon en tablet opladen op je werk (of in de auto).
- Warme dranken drinken, zoals thee en chocomelk, krijg je zelf ook een warm gevoel van.
- Knuffelen met je kids en je man, is goed voor de oxytocine (knuffelhormoon), wat weer goed is voor de hersenen. Oxytocine stimuleert de hersenen om beter met elkaar samen te werken of andere gebieden te activeren. Je kunt beter nadenken en voelen.
- Eerder naar bed gaan.


Ik denk dat ik deze winter maar ga voor een combinatie. Yoeri al op pad stuur om dringend hout te sprokkelen (dat is toch echt een OER man job) en mezelf en de kinderen voorzie van een paar lekkere warme sloffen.

Hoe gaan jullie om met energie in huis en hoe hoog staat bij jullie de kachel in de wintermaanden? 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Verhuisd! Nieuwe website

Hallo, Wat fijn dat je hier mijn blogs hebt gelezen. Ik merkte vrij direct al dat het best leuk is om via blogspot een blog te beginnen, ...